Operation Highjump: Jagtede Admiral Byrd nazister, UFO’er eller en skjult verden under Antarktis?
play Afspil pause Sæt på pause
S2 E24

Operation Highjump: Jagtede Admiral Byrd nazister, UFO’er eller en skjult verden under Antarktis?

play Afspil pause Sæt på pause

December 1946.

Verden er knap et år gammel i en

ny tid.

2.

verdenskrig er slut, atompumperne er faldet.

Den kolde krig er ved at tage form.

Midt i denne spædebegyndelse sejler den største militære

ekspedition, man endnu havde samlet til Antarktis, mod

syd.

4.700 mand, 13 skib, et hangarskib, en

ubåd, 50 fly og helikopter.

Det officielle formål?

Træning i polaroperationer og kortlægning.

Og her opstår det første problem.

USA har lige brugt fire år på at

kæmpe i Arktis, altså Grønland, som var fyldt

med amerikanske baser.

Blue West, Blue East, Station Nord.

Tusindvis af soldater havde opereret i ekstrem kulde,

fly var fløjet ind i isnedende vejr, skibet

havde krydset isfyldte farvanden.

Så hvorfor, midt i en demobilisering, samle en

flodstyrk, der var større end den, der invaderede

Guadalcanal og sendte den hele vejen til Antarktis

for at træne i noget, man allerede mistrede?

Det er et afgørende spørgsmål.

Og det er netop den tilsyneladende overflødige karakter

af operation Highjump, der i årtier har drevet

spekulationerne.

Ekspeditionen skulle vare i otte måneder.

Den varede i otte uger.

Da skibene vendte tilbage, var Admiral Richard E.

Byrd, manden, der allerede havde flået over begge

polar, en forandret mand.

Hans rapporter blev klassificerede.

Hans offentlige udtalelser var væge, nærmest undvigende.

Og spørgsmålet, der holdt sig i live lige

siden er dette.

Hvorfor var en tilsyneladende overflødig træningsmission overhovedet nødvendig?

Og hvad så han, der gjorde, at den

blev afbrudt så bredt?

Velkommen til Ancient Aliens.

Tapte civilisationer vores gemte fortid.

Jeg hedder René.

I dag skal vi til et af de

mest isolerede steder på Jorden.

Et sted, hvor temperaturen falder til under minus

80 grader.

Hvor vinden kan rive tøjet af kroppen på

et minut.

Hvor isen ligger flere kilometer tyk.

Men det er også et sted, der har

været centrum for nogle af de mest vedholdende

og mest kontroversielle teorier om skjulte civilisationer, hemmelige

teknologier og noget, der ligger under isen.

Operation Highjump.

Admiral Byrds forsundne dagbog.

Narcissistiske baser i Antarktis.

Flyvende tallerkener, der kommer op af vandet.

Og måske indgangen til noget meget større.

Men lad mig starte med at adressere det

helt grundlæggende problem ved den officielle forklaring.

For så vi skal se, at det er

netop dette problem, der har fået konspirationsteorierne til

at spire.

USA havde under 2.

verdenskrig etableret omfattende militære tilstedeværelse i Arktis.

Grønland var strategisk afgørende for forsynsrutterne til Europa

og overvågning af Nordatlanten.

Baser som Blue West One var store nok

til at huse hundredvis af fly, amerikanske soldater,

sømænd og piloter, som alle havde over 4

års træning i arktiske forhold.

Så kulden var ikke ny for dem.

Alligevel vælger man i december 46, kun 15

måneder efter krigens afslutning, midt i en massiv

demobilisering, at samle en gigantisk flodstyrkercenter mod Antarktis.

Ikke Arktis, hvor man allerede havde baserefaring, men

til Antarktis, den anden pol.

Det fjerns afsted på jorden 20.000 km

væk.

Det er værd at vælge ved, for hvis

formålet var træning i polare operationer, giver det

ingen mening at sejle hele vejen til Antarktis.

Grønland ligger lige nord for USA.

Man kunne have fortsat de øvelser, man allerede

havde gennemført under krigen, og man kunne have

brugt de baser, der allerede eksisterede.

Jeg fik vist sagt 4 års erfaring i

krig.

Nej, man havde mere, fordi man startede jo

som begyndt i 41-42, og nu snakker

vi altså om C-47.

Men man valgte altså det absolut mest logistisk

krævende mål, og netop den åbenlyse mangel på

logisk begrundelse, der gør operationer highjump så fascinerende

for eftertiden.

Når den officielle forklaring er så tynd, så

åbenlyser du tilstrækkeligt efterlader det tomrum, og inde

i det tomrum strømmer der alternative forklaringer.

Jeg skal love jer for, at vi bevæger

os ind i et komplekst landskab, for her

mødes dokumenterede historiske begivenheder, reelle, uforklaret fænomener og

spekulationer, der tilsidig grænser til det, man lidt

forsigtigt kan kalde vildt.

Men i stedet for at afvise noget på

forhånd, vil vi gøre det, vi altid gør.

Vi starter med det, vi rent faktisk ved.

Og ser vi, hvor tingene begynder at blive

underlige?

Lad mig uddybe med pointen om Arktis, for

den er central.

Under 2.

verdenskrig etablerede USA en massiv militær tilstedeværelse på

Grønland.

Danmark var besat af Tyskland, så USA overtog

ansvaret for Øens Forsvarer.

Baser som Blue West 1 og Blue West

8 blev opført på vestkysten, Blue East på

østkysten, station Nord længere mod Nord.

Tusindvis af soldater gjorde tjeneste der.

Krigsgribe patrullerede isfyldte farevænde, flyver og fløj temperaturer

ned til minus 40 grader, man lærte at

håndtere forsyninger i sne og is, man udviklede

teknikker til at lande på gletsjere.

Kort sagt, ved krigens afslutning i 1945 havde

USA mere arktisk erfaring end nogen anden nation,

ja, måske undtagen Soviet Union.

Erfaringer man havde betalt for med blod, sved

og ressourcer.

Så, når flåden et år senere sender den

største ekspedition i historien til Antarktis officielt på

grund af det med træning i polaroperationer, så

er der noget der ikke stemmer.

Det er som at sende en ørkenkriger til

Sahara for at lære at håndtere varmen.

Måske ikke han allerede havde været der.

Militærehistorikere har også påpeget dette.

Operations-Hijumps officielle mandater er så svæge, at

det næsten er en provokation.

Det siger, vi samler en krigsflåde, vi sender

den til den fjernste del af planeten, vi

fortæller ikke hvorfor, men tro os, det er

bare træning.

Og det er netop denne mangel på troværdighed,

der har gjort Hijump til en magnet for

teorier.

Lad mig give jer fakta, som vi kender

dem.

Richard Evelyn Byrd var ikke hvem som helst.

Han var efterkommere i en af Virginias mest

fremtrædende familier.

Hans bror Harry sad i senatet i årtier.

Han var selv blevet trænet som officer, men

en skade havde sendt ham på tvungen pension

som kun 28-årig.

Hans svar på den tvungne tilbagtrækning var at

lære at flyve.

Dengang, altså vi snakker 1916, var flyvning noget

særlig farligt, nærmest eksperimentielt, og det passede perfekt

til en mand, der ikke kunne følge det

sevanlige veje.

I 1926 hævdede Byrd at være den første

til at flyve over Nordpolen.

Han blev hyldet som nationalhelt.

Modtaget med tigertabeparade i New York tildelte læresmeddelen

af kongressen.

Senere blev der rejst tvivl om, at han

rent faktisk nåede Polen.

Navigationslokken passede ikke helt.

Flyvetiden var for kort.

Andre polareforskere, herunder Roald Amundsen, udtrykte skeptisk, men

offentligheden troede på Byrd, og det gjorde floden

også.

I 1929 gjorde han det igen, denne gang

over Sydpolen.

Første flyvning nogensinde over den sydligste plet på

jorden.

Her var der ingen tvivl.

Han fløj fra basen i Little America, krydsede

dronning Mauds Bjerge, og landede sikkert tilbage.

Han blev forfremmet til kongetrædemirat som 41-årig,

den yngste i flodens historie til at opnå

den rang.

Imellem 1928 og 1956 ledte Byrd fem store

ekspeditioner til Antarktis, hver større end den forrige.

Hver med militære involvering, altså mere militære involvering,

hver med resultater, der i stigende grad blev

holdt hemmelige.

Og så var der operation Highjump.

Lad mig give et billede af, hvad vi

taler om.

Dette er slutningen i 1946, 2.

verdenskrig er forbi, USA demobiliserer, soldater sendes hjem,

krigsskibet tages ud af tjeneste.

Alligevel samler floden en styrke, der er større

end den, der bliver brugt til invasionen af

Guadalcanal og sendes til Antarktis.

Det officielle mandat var simpelt.

Træn personel i polare operationer, testudstyr ekstrem guld,

udvid USA's budskabeligste stedværelse på kontinenten.

Men som vi har set, er der detaljer,

der ikke passer ind i det her billede.

Første detalje.

Hvorfor tage et hangarskib?

Hvorfor tage en ubåd?

Hvorfor tage et kampfly og en hel infanteristvirke

med til et sted, der ikke har nogen

fjender?

Andet detalje.

Hvorfor gøre det, når man allerede har al

den arktiske erfaring, man har brug for?

Tredje detalje.

Da ekspeditionen vendte hjem i februar 1947, kun

to måneder i stedet for otte, var Bjørn

Trauls travlt.

Ham, der ellers elskede at tale med pressen,

undviste spørgsmålet.

Hans officielle rapport blev klassificeret, og den er

stadig ikke fuldt offentliggjort den dag i dag.

Fjerde detalje.

I et sjældent detalje på vej hjem citerede

chilenske medier sagde Bjørn, USA må forberede sig

på at forsvare sig imod fjendtlige jærefly, der

kommer fra polaregionerne.

I tilfælde af en ny krig kan Amerika

blive angrebet af en fjende, der har evnen

til at flyve fra den ene pol til

den anden pol med utrolig hastighed.

Det er en mærkelig udtalelse.

Sovietunionen havde i 1947 ikke fly, der kunde

det.

Ingen havde.

Heller ikke USA.

Alligevel sagde en af USA's mest erfarne polarforskere

og en højstående officeret offentligt.

Hvad refererede han sig?

Og det er her, de dokumenterede fakta slutter,

og det er her, vi må gøre noget,

for denne podcast, som altid gør, vi må

skille skarpt imellem, hvad vi ved, hvad vi

ikke ved, og så det, som folk tror.

Så de næste par kapitler bøger jeg så

ud i sådan lidt mere, skal vi kalde

det, spekulativt terræn.

Lad os starte med de tyske ubåde.

I sommeren 1945, to måneder efter tysklands kapitalisation,

sejlede to ubåde ind i havnen i Mar

del Plata i Argentina.

Det var ubådene U-530 og U-977.

De overgav sig til argentinske myndigheder, ikke til

allierede styrker, som man måske ville forvente.

Da de blev forhørt, fortalte besætningerne en mærkelig

historie.

De hævdede at have været en del af

noget af det, der hed Førerens konvoj, en

tophændig flådeenhed, der havde til opgave at fragte

noget til Antarktis.

Ifølge den amerikanske efterretningstjeneste, der fik adgang til

forhørsreferaterne, fortalte kapitalen på U-530, at hans

ubåd havde leveret rigets religier, Hitlers personlige ejendele

og passagerer med forbundne ansigter til Antarktis, kun

få uger før krigens afslutning.

Kapitalen på U-97 har ens sjefer bekræftet

at have fulgt samme rute lidt senere.

Og nu skal vi være meget præcise her.

Der findes dokumentation for, at disse ubåd overgav

sig i Argentina.

Det er en kendskærning.

Der findes dokumentation for, de allierede efterretningstjenester forhørte

besætningerne.

Det er også en kendskærning.

Men påstandene om Hitlers religier, passagerer med forbundne

ansigter, en hemmelig nazistisk base i Antarktis.

De kommer fra vidneudsavn, som ingen uafhængige kilder

har bekræftet.

De kommer fra mænd, der havde alt mulig

grund til at skjule deres egen rolle i

nazisternes slutspil.

Så tag det for, hvad det er.

Vidneudsavn, ubekræftet, men noteret i officielle arkiver.

Det interessante er, at amerikanerne tog dem alvorligt

nok til at sende den helt største flodestykke

til Antarktis knap 18 måneder senere.

Der er mere.

Tyskerne havde været i Antarktis før krigen.

Det er dokumenteret.

I 1938 til 1939 sendte NASA Tysklands ekspedition

til dronning Motsland, officielt for at etablere valgfangershistorie.

Uofficielt?

Ja.

Det er jo så teorierne.

Ekspeditionen blev ledet af kaptajn Alfred Reicher.

To fly blev kastet ud fra skibet Svabbenland

med katapulter.

I løbet af tre uger fløj de over

600.000 km2 og slap metalflag med hagekors

ned for hver 25 km.

Området blev herefter ekleret som Tysk territorium og

blev kaldt Nøjesvabbenland.

Denne proces er helt i overensstemmelse med de

dagældende regler.

Det var sådan, man eklerede land.

Det er fakta, og der findes kort, der

findes flyfotos og der findes Reichers rapporter.

Hvad nazisterne søgte der og hvad de eventuelt

fandt, er en anden sag.

Men lidt par år senere, midt under krigen,

sagde storadmirat Karl Dönitz noget mærkeligt.

Han blev citeret for Den tyske ubådsflåde er

stolt over at have bygget en orientale fæstning

for føreren på den anden side af verdenen.

Og lidt tidligere sagde han også, mine ubådsmænd

har gjort en sandt rettelse.

Mine ubådsmænd har opdaget et sandt jordisk paradis.

Hvad mener en mand som Dönitz med en

orientale fæstning på den anden side af verdenen?

Hvad mener han med et jordisk paradis?

Ingen ved det med sikkerhed, men teorien, og

her er vi igen i spekulativt farvand, er,

at tyskerne bygget en base på Antarktis, kodenavn

Base 211.

Hvorfor?

Muligvis for at kontrollere det sydlige have, muligvis

for at udvinde mineraler, især uran, muligvis som

et tilflugtssted for nase-eliten, hvis krigen gik

tabt.

Efter krigen opdagede amerikanerne at tusindvis af højt

kvalificerede tyske forskere var forsvundet.

De var ikke døde, de var ikke taget

til fange, de var bare væk.

Over 100 ubåd stod heller ikke på de

officielle lister over sænkede eller krigsfanger.

Noget var blevet flyttet, men hvorhen?

Det bringer os til kernen af mysteriet.

Operation Hydrum blev officielt afsluttet 8 uger efter

8 uger på grund af ukunstige vejrforhold, men

Antarktis vejrdata fra 1947 viser ingen usædvanlige hændelser.

Så hvad skete der?

Der findes et øjenbidende.

En mand ved navn John Sireson, han var

militærpilot og deltog i ekspeditionen.

I et interview mange år senere beskrev han

det, han hævdede at have set den 26.

februar 1947.

Jeg citerer.

De var frygtelige.

Der er ingen uafhængige bekræftelser af Siresons beretning.

Der findes ingen officielle rapporter, der nævner det

angreb.

Ingen skibstab, der passer med beskrivelsen.

Men der er noget andet.

I 1948, altså året efter Hydrum, sendte USA

en skibstab med en ny ekspedition til Antarktis,

Operation Windmill, officielt for at tage kontrol for

hos os.

Kontrol af hvad?

Og i 1949 døde James Forsdals, USA's første

forsvarsminister under omstændigheder, der stadig diskuteres.

Han faldt, eller blev skubbet ud af et

vindue på et militærhospital, officielt selvmord.

Men Forsdals havde kort for enden talt åben

om Operation Hydrum, om flyvende talerkner og om

nazistiske baser i Antarktis.

Altså, det er et skridt tilbage.

Teorierne om, hvad der skete under Hydrum, falder

således i tre hovedkategorier.

Første teori.

Amerikanerne jagtede nazister.

Ifølge denne hypotese var tyskerne nået at etablere

en hemmelig base i Antarktis, Base 211.

Her havde de flyttet forskere og teknologi og

måske endda selveste Hitler.

Hydrum var et forsøg på at eliminere den

base, men tyskerne havde udviklet diskosformede fly, der

kunne operere under vand og i luften.

Det var disse flyvende talerkner, der angreb den

amerikanske flåde.

Derfor trak man sig tilbage.

Teori nummer to.

Byrd opdagede en indgang til jordens indre, den

såkaldte Hulejord-teori.

Denne idé af ældren Byrd går tilbage til

Edmund Hale i 1600-tallet og blev populariseret

af Syges Verdens bog Rejsen til Jordens Indre

i 1864.

Teorien siger, at jorden er hul, at der

findes et helt økosystem indeni med sin egen

sol, sin egen habe, sin egen civilisationer.

Ifølge denne teori fløj Byrd igennem en åbning

ved Polen og så verden med grønne dale

og floder og i nogle versioner kæmpedyr som

mammutter.

Nogle mener endda, at han mødte en amerikansk

civilisation, der advarede ham imod atomvåben.

Teori tre.

Der er slet ikke noget mysterium.

Highjump var præcis, hvad den sagde den var.

En træningsvøgelse, der blev afkortet på grund af

hårdt vejr og logistiske problemer.

Byrds mærkelige udtagelser er blevet taget ud af

kontakt, og så er de bare dårligt oversat.

Næstsidsdugboderne var bare på flugt, og deres historie

har været selvisindsigtende.

Hvilken teori er den rigtige?

Ja, det ved vi ikke.

Men vi kan teste teorierne mod det, vi

faktisk ved.

Lad mig være helt ærlig.

Der findes ingen dokumentation for, hvor Operation Highjump

blev angrebet af flyvende tilhørende.

Der findes ingen officielle tabestal, der viser 50

døde og ødelagte fly.

Der findes ingen video og ingen fotos af

disse påståede angreb.

Det eneste vidnede, John Tyerson, er en enkeltstemme.

Hans beretninger er aldrig blevet bekræftet af andre

deltagere.

Så hvad forklarer beretningens vedhold ned?

Der er en fascinerende dynamik.

I 1950'erne og 1960'erne begyndte at

florere bøger om nazistiske ufoer, hemmelige baser og

Admiral Byrds forsvundne dagbog.

Forfattere som Lasislas Slabo, Ernst Sudell og andre

skrev detaljerede beretninger med tekniske tegninger, fotografier og

endda hemmelige dokumenter.

Problemet er, at ingen af disse forfattere nogensinde

fremlæggede deres originalkilder.

Deres dokumenter er næsten altid privatere eller forsvundet

efter udgivelsen og lignende.

Deres tegninger viste fly, der lignede noget fra

science fiction, hvilke de også var.

Nogle af flyene viste sig at være modeller

for modellbyggesæt, som Airfix og Revell havde solgt

som de renfantasieprodukter.

Det betyder bare ikke, at intet skete.

Det betyder også, at vi skal være mere

påpaslige.

Der er uforklaret fænomener forbundet med Antarktis.

De subglacielle søer, for eksempel Blåstok-søen, er

reelle.

De ligger under 4 km is.

Vandtemperaturen er omkring minus 3 grader, men vandet

er i flydende form på grund af trykket.

Nogle af disse søer har været isoleret i

millioner af år.

I 2013 fandt russiske forskere mikrobielt liv i

Blåstok-søen.

Liv, der ikke findes andre steder på jorden.

Det er videnskab, og det er dokumenteret, men

det er ikke bevis for en nazistisk base,

og det er heller ikke bevis for en

huljord.

Hvad som er Byrds dagbo?

Den hemmelige dagbo, der angivligt beskriver hans slugt

ind i jordens indre, dukket op i 1990

'erne, menes at være skrevet i 1956, og

altså året før hans død.

Problemet er, at der ikke er nogen, der

har set originalen.

Der findes ingen håndskrevne sider i den offentlige

arkiver.

Der findes ingen dokumentation for, at dagboen overhovedet

eksisterer, ud over henvisninger i bøger, der allerede

er stærkt spekulativ.

En ting er dog bemærkelsesværdigt.

Den dagbo, der cirkulerer på nettet, indeholder passager,

som lyder som en roman.

En underjordscivilisation, en mester, der får advarer mod

atomvåben, flyvende maskiner med hagegrås.

Det er en fortælling, der næsten er for

perfekt for tilfredsstillende til at være sand.

Måske siger teorien mere om os, end den

siger om Antarktis.

Der er en dybere pointe her.

Grænsen imellem det vi ved og det vi

ikke ved, er ikke en linje.

Det er et landskab, og det er et

landskab, og det er et landskab, og det

er et

Støt på Patreon

Patreon Støt på Patreon